Thursday, April 7, 2016

Percutian Kami ke Bali, Indonesia 2015

Percutian Destinasi Impian Kami ke BALI

Pada April 2015, saya dan Rey bercuti ke Bali, Indonesia. Inilah destinasi percutian yang kami nanti-nantikan, expecially buat Rey yang belum lagi pernah ke Bali. Bagi saya pula, ni percutian kali ke-2 ke sini.

Kami naik AirAsia, tiket takde la mahal sangat sebab dah awal2 booking. Pegi- Balik dalam RM450 sorang. Nice huh? Setibanya kami di Bali, cuaca sangat baik dan angin2 sepoi bahasa. Kami terus amik teksi ke Hotel kami, betul2 terletak di market2 terkemuka ditgh Bandar Kuta. Kuta ni is the main town kt Bali. 

Kami charter driver, bernama Pak Madi.. Ni kali ke2 saya charter Pak Madi sebagai driver pelancong. The last time saya dtg in 2010 pun bersama dia. Sib baik dia ingat saya lagi.

1st Day
 Hari pertama di sini,,kami ke pantai area Bali sambil menikmati beach life kt sini, Mahal-mahal juga caj nak main watersports. 300,000 rupiah skali main.. Weather masa tu mcm nk ujan. So kami lepak2 je la x main watersports.
 Tu pic masa bersiar2 kat Taman Memorial Bali. Sangat bersih tempat ni. And banyak tugu peringatan Indonesian patriotik.
 Kami juga berpeluang ke Turtle Park, Bali. Hanya perlu naik boat laju ke island Turtle Park tu. Kat sana ada banyak penyu dan turtle sanctuaries. Banyak juga haiwan2 mcm monkey, birds, exotic animal mcm iguana dan lizards lain. Interesting. Cost masuk hanya 20,0000 rupiah.

2nd DAY
 Kami ke Wisata Bali. Iaitu area tempat sembahyang org Bali dan ancients park di atas satu kawasan tanah tinggi di tepi Laut Pasifik yang sangat menarik. The view is magnificent! Mmg tenang and antara pemandangan yang paling cantik didunia. Tempat ni skali masuk hanya 50,000 rupiah. Tapi Pak Madi dh bayarkan sbb skali dgn pakej kitorang. If nk dtg sini , kene pakai kain sarung warna oren atau just ikat tali oren atau purple sbg tanda respek yg kita ni dtg ke Kuil dan area sembahyang kt sini.


 Ni diantara ritual dance dan persembahan yang telah kami saksikan di area ni.

3rd DAY

Hari ke 3 kami di bawa melawat cultural centre di area perkampungan di Bali.. Kt sini leh shopping banyak souvenirs yang murah murah sangatt.. Also jgn lupa gi BALI SPA. Urut pun murah sini... Tak sampai RM40 sejam. Wahhhh....Bestttt relaxing.

 Kami juga dibawak ke show teather Bali, ala2 Parameswara dan also kisah dongen Bali dan lagenda yang sungguh menghiburkan. Budaya derang sungguh rich
 Visit kt monumen2 yang banyak kt sini... Banyak tempat2 bersejarah dan kuil2 kami lawati.
Activity Melihat Turtle dan haiwan di zoo..

4th Day


 Ni di airport BALI. Bye Bye kami nak balik dah ke Malaysia. Percutian yang sangat murah dan besttt serta tenang..... THE END.